21 nov. 2008

Fyllda saffransbullar


150 g smör

5 dl mjölk

2 pkt (1g) Santa Maria Saffran

1 pkt (12g) torrjäst

1/2 burk (125 g) kesella

1 1/2 dl vit sirap

1 st ägg

1/2 tsk salt

19-20 dl vetemjöl

Fyllning:

100 g smör

6 msk strösocker

1 1/2 tsk Santa Maria Kanel malen

2 tsk Santa Maria Kardemumma malen

8 st sötmandlar, finhackade

Gör så här
Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till 45 grader C. Blanda jästen med mjölet, men spara lite till utbakningen. Tillsätt kesella, sirap, ägg, saffran, salt och mjölblandningen. Arbeta ihop till en smidig deg. Strö över lite mjöl och låt jäsa ca 40 min. Blanda samtliga ingredienser till fyllningen. Baka ut degen till ca 35 bullar. Gör en grop i varje bulle med mjölat pekfinger och lägg i en klick av fyllningen. Låt jäsa ca 25 min. Pensla bullarna med ägg och grädda i 225 grader C i mitten av ugnen 8-9 min.

1 kommentar:

howtochangeipaddress sa...

Snart är det lussekattsbakning för mig också.

Hittade ett annat toppen recept på lussekatter som jag också har lagt upp på min blogg.

Fin blogg! Älskar bakning.